achterzijde van het chateau met zwembad

Villa's te huur
Gastronomie, Kunst en Bibliotheek
Informatie voor (potentiele) eigenaren
Links

Wandeltochten in de omgeving van Lombez

(en iets verder..)

Wandelen naar Lac du Gaude

De Gabriël route

Route de Lédan

Route de Paysan du Gers

Wandelroute van Espaon naar Mirambeau

Wandel route 'Circuit de Pradere' (PR 23 Gers)

Wandelen in de Pyreneeën

Wandelen naar Lac de Gaude

Hierbij een aanrader voor een leuk uitje in de  bijzonder mooie natuur van les Pyrenees. Op 150 km van ons park ligt het plaatsje Les Cauterets tegen het Parc National des Pyrenees. Dit is een echte aanrader voor wie van wandelen houdt of op een rustige manier van de omgeving wil genieten met zijn diverse roofvogels.

Hier vandaan kan men een mooie wandelroute maken via prachtige watervallen naar het Lac du Gaube op 1800 meter hoogte: duur ongeveer 1 uur en 15 minuten met een stijgende wandelroute. Voor wie het rustiger aan wil doen, je kunt na 10 minuten met een stoeltjeslift naar boven worden gebracht in een rustig tempo, waarbij je een mooi uitzicht hebt over de Pyreneeën.

Het laatste stukje kun je in een rustig tempo in 15 minuten op een vlak stuk lopen, waarna je uitkomt bij het meer Le Lac de Gaube, waar je bij een restaurantje wederom een prachtig uitzicht hebt op de grote bergen met sneeuw onder genot van een drankje op het terras.

Om hiernaar toe te gaan gaat men richting Lannemazan en daarna naar les Cauterets en dan 10 minuten rijden richting Pont Déspagne. Je komt uit op een prima parkeergelegenheid voor je auto en na 10 minuten lopen komt men bij de stoeltjeslift indien gewenst.

Het is geschikt voor de gevorderde en recreatie wandelaar met voor beide hetzelfde resultaat: een mooi uitzicht op les Pyrenees kijkend over het meer.

De Gabriël-route

Een korte wandeling van ongeveer 3 kilometer.

Verlaat het Parc aan de zuidzijde en neem de weg richting Sauveterre.

Na een bruggetje in de weg ( daarmee steekt u een beekje over dat "Ruisseau de Coutan” heet) neemt u de eerste afslag links. Dit is geen openbare weg, maar een weggetje dat langs een boerderijtje gaat. Op de kaart *) staat dit boerderijtje aangeduid als “En Menjat”.

De weg klimt naar een heuvel in het landschap. Links hebt u een uitzicht op het Parc. En ziet u het torentje van Lombez. Iets rechts voor u ziet u in de verte ook een kasteeltje. Dit heet “Château de Labusquiere” en is bewoond door een Nederlander. Bij helder weer ziet u rechts de Pyreneeën.

Nu buigt de weg naar links en daalt af naar een tweede boerderij. Deze heeft de welluidende naam “le Sébastian”, maar de naam is mooier dan de boerderij zelf. Hier woont Gabriël, een goedlachse en uiterst vriendelijke kleine man van ruim zeventig jaar. Van ‘s morgens vroeg tot ’s avonds laat is hij nog bezig. Ooit kocht ik een wagen koemest (voor mijn tuin) van hem. Ik schrok van de prijs, maar toen bleek dat hij nog steeds rekent in oude francs…..

Om de boerderij van Gabriël lopen kippen, ganzen en eenden los op het erf. Schrik niet, er zijn ook een drietal honden die alleen blaffen maar verder geen kwaad in zin hebben. Omdat al die dieren het erf bevuilen, doet u er goed aan op de weg te blijven, dus achter de schuren langs.

Voorbij le Sébastian begint een asfaltweggetje. Dit daalt af naar de D 632, de weg naar Boulogne. U komt nu langs een Brocante en slaat linksaf, om vervolgens in de berm terug te lopen naar het Parc: of naar de hoofdingang of naar de zij-ingang aan de weg naar Sauveterre.

Bart Kuijer

*) de gebruikte kaart is de 1944 O "l'Isle-en-Dodon" uit de "Série Bleue", verkrijgbaar bij o.a. de krantenwinkel en de Intermarché in Lombez.

Route de Lédan

Afstand: plm 7 km

Deze route heb ik vernoemd naar de "Ruisseau de Lédan". Dit is de mooie naam voor het bescheiden beekje dat de noordgrens vormt van het Parc Residentiel "Château de Barbet"

Dit beekje ontstaat uit een bronnetje ongeveer 3 kilometer westelijk van het Parc. De wandelroute begint en eindigt bij het Parc en omcirkelt het beekje.

Verlaat Lombez via de Route de Boulogne. Na ongeveer 2 kilometer ziet u het Parc Residentiel "Château de Barbet". Direct na het parc is er een zijweg rechts, richting Sauveterre. Neem vanaf de D 632 deze afslag totdat de weg zich splitst.

Hier houdt u rechts en begint de wandelroute.

Het asfaltweggetje loopt eerst langs het Parc en klimt dan vrij steil. Na het eerste huis -les Barraus- ziet u links in de verte Sauveterre met, als u een goeie dag treft, op de achtergrond de Pyreneeën:

Even daarna bereikt u een heuveltop van waaraf u een prachtig uitzicht rondom heeft.

Daarna daalt de weg. Laat u zich niet van de wijs brengen door verkeersborden die links van de weg staan, maar blijf de weg volgen. Als u nu rechts in het dal kijkt dan ziet u daar de bron van de Lédan.

Nu volgt er een afdaling naar een boerenhoeve met de welluidende naam "la Robin". Schrikt u niet van het welkomst-geblaf van één of twee honden; ze zijn waarschijnlijk blij met het verzetje van passanten!

Nu klimt de weg weer en komt u voorbij een boerderij die de naam "le Borde-Neuve" draagt.

Hier eindigt de asfaltweg in een zandpad, dat zich even voorbij de boerderij splitst. Kies ook hier voor het rechter zandpad. Dit klimt tot een hoogte van 282 meter; daar staat een bordje met het opschrift "P.R. 26".

Geniet even van het prachtige uitzicht rondom. Recht voor u ziet u het dorpje Montamat en links daarvan Gaujac. Achter u ziet u in de verte Lombez en het Parc.

Houdt nu weer rechts aan -u volgt dus de pijl van de P.R. 26-, waardoor u afdaalt via een verdiepte weg. Let op: bij vochtig weer kan de eerste honderd meter vrij glibberig zijn!

In feite buigt de weg nu steeds naar rechts waardoor u, over de heuvels, om de bron van de Lédan heen gaat.

Even later slaat de P.R.26 linksaf; u moet hier echter rechts aanhouden en in feite de weg volgen.

Beneden links ziet u een groepje boerderijen. Soms weiden daar ezeltjes. Het ziet er allemaal heel rustiek uit. In de verte ziet u de D 626 die van Lombez naar Saramon en Auch gaat.

Even later ligt aan de rechterkant van de weg een hoge wal. Let op de opbouw van de grondlagen: boven een laag klei, dan een laag kalk en vervolgens weer klei.

Doorgaand passeren we nu een huis. Volgens de kaart die ik gebruik*) heeft dit huis de naam Lédan en is dus het beekje naar dit "landgoed" vernoemt.

Nu verandert het zandpad in een asfaltweg. Rechts, beneden in het dal, loopt de Lédan, met daarachter het Parc.

De weg glooit vervolgens geleidelijk omlaag en komt uit op de D632 van Lombez naar Route de Boulogne. U slaat hier rechtsaf, om tenslotte na een paar honderd meter het Parc weer te bereiken.

-+-+-+-+-+-

Route de Paysan du Gers

Deze route voert u door het typische Gers landschap - de totale afstand is 18 kilometer met daarin een 4-tal pittige heuvels. Tip vooraf - neem drinkwater mee voor onderweg en maak halverwege een korte pauze - de geoefende wandelaars doen hier ongeveer 3½ uur over.

Extra service Plattegrond

Afstand 18 kilometer - tijdsduur 4 uur

Vertrek vanuit het Parc richting Sauveterre, terwijl u de heuvel oploopt ziet u na het bruggetje aan de rechterzijde nabij bossage's bijenkastjes staan. Na het bord "gevaarlijke kruising" gaat u  rechtsaf. Negeer het verbodsbord. Schuin links tegen de heuvel ziet u de begraafplaats van Sauveterre. Na een afdaling gaat de weg steil omhoog. Boven op de heuvel, 273 meter ! bij "Au Baraque" heeft u rondom een schitterend uitzicht.

Uitzicht bij "Au Baraque"

De weg voert nu vrij steil naar beneden

Links ziet u een klein meertje. Afgelegde afstand is nu 5 km. U volgt nu verder de weg richting MONTAMAT. Aangekomen bij een T-kruising gaat u links af. De weg voert nu weer iets omhoog. U komt nu in Montamat, een klein dorpje. De afgelegde afstand is nu 7 km.

Montamat met klokketoren ......

en het kerkhof

De weg rechtdoor vervolgen. Links in het dal ziet u het "Bois de Gaujac". Aangekomen bij de T-kruising linksaf richting Gaujac (D273). Mooie weg, voert langs het bos. Bij Gaujac aangekomen vindt u aan de linkerkant een hoge heuvel met bovenop een Mariabeeld - hier bevindt zich een Pique-Nique plaats.

Pique-Nique ä in Gaujac onder het wakend oog van Maria

In Gaujac "Le Chateau" met daar achter een mooi kerkje

Nadat we Gaujac hebben verlaten klimt de weg weer tot een hoogte van 300 meter. De afgelegde afstand is nu 10 km.

Rechts een leuk huisje met fotogenieke poezen

Alle boerderijen zijn hier tout droit

De weg blijven volgen en bij de T-kruising gaan we linksaf richting Sauveterre - Lombez (D234).

Deze weg tot aan Sauveterre geeft bij helder weer een mooi uitzicht op de omgeving en zijn de Pyreneeën kenmerkend aanwezig. Vlak voor Sauveterre de weg links aanhouden (niet naar de antenne toren) zodat u in het centrum komt met een schilderachtige waterput op het plein en een kerkje met een Zwitsers uurwerk op de zuidelijke muur.

Bij het afdalen, de weg naar links aanhouden. U ziet nu aan de rechterzijde wederom de begraafplaats. Nog even doorbijten, maar de heuvel af is een makkie, en u bent weer terug bij het Château de Barbet. Totaal afgelegd 18 km.

Gefeliciteerd !

Wandelroute van Espaon naar Mirambeau

Extra service Plattegrond

Afstand +/- 9 km  tijdsduur 2 uur

Tip vooraf: trek stevige wandelschoenen aan, enige conditie gewenst door een pittige klim van een twee-tal heuvels, niet geschikt voor kinderwagens en na een hevige regenval. Wel geschikt voor ATB fieters. Bij warm weer - neem water mee.

Route vooraf: per auto of fiets vanuit het Parc rechta na +/- 2,5 km kruising links D9 I'Isle en Dodon, u kruist het riviertje de Gesse dat zich hierna samenvoegd met de Save. Even verder links de afslag naar de D265 Espaon nemen.

Bij het inrijden van Espaon is rechts de watermolen Moulin Vieux - helaas niet verder te bezoeken maar absoluut goed voor een foto stop.

Parkeer uw auto even verder voor de kerk en let op het geveltje van de école primaire hier tegenover. Te voet verder door en bij de D537 è I'Isle en Dodon.

Hierna ziet u links een plek, zoals bijna in elk dorp, waarin de paarden werden beslagen door de hoefsmit.

Even later links de weg naar les Arribérots. Al snel wordt u begroet door de leden van een kalkoen orkest.
Na les Arribérots gaat de weg over in een karrespoor.

Nu volgt een stevige klim en vanaf Dupin is de weg weer verhard. Bij de T-kruising links en hierna weer rechts door Mirambeau. Kijk eens op uw gemak rond in dit stille dorp, typerend voor deze streek in het dep. Haute-Garonne direct over de grens van het département du Gers.

Na Mirambeau èlangs la Courtasse hierna rechts aanhouden. Direct over de kruising met de D81 is aan de linkerkant een Walnotenboom. De weg D81 naar volgen tot aan het start punt. Is er nog tijd over kunt u over de D537 terug naar Lombez. Hier passert u het Château Labusquiere. Dit wat merkwaardig kasteel heeft aan de voorzijde een gesloten gevel en is aan de achterzijde een groot huis. Het is niet toegankelijk doch "naar verluidt" is de bewoner van oorsprong van Hollandse komaf.

Het einde van de ROUTE wordt aangegeven door deze fietser.

top

Wandel route 'Circuit de Pradere' (PR 23 Gers)

wandelroute van 6 km (1h45 tot 2 uur lopen)

De wandelroute begint in Encausse, 15 km ten oosten van Mauvezin en is aangegeven met gele bebording. Gele kruisen betekenen dat u de verkeerde weg bent ingeslagen. Aangezien een groot deel van de route onverhard is, is deze wandeling het meest geschikt bij droog weer.

• Vanuit het park linksaf richting Lombez.

• Bij de stoplichten rechtdoor naar Samatan en vervolgens de borden volgen naar L’Isle Jourdain.

• In L’Isle Jourdain aangekomen de borden volgen naar Cologne (D 654).

• In Monbrun aangekomen rechtsaf richting Encausse (D 39).
  • In Encausse de 2e afslag links (D 116) en uw auto parkeren naast de school.
De wandelroute begint hier.
  • U loopt weer naar de D 39 richting Cadours.

• Na 100m gaat u linksaf een onverhard pad naar beneden
    (dit is nog net voor het einde van Encausse). Dit pad loopt vervolgens weer omhoog.

• Zodra u op een verhard pad bent aangekomen gaat u bij de kruising links
    (rechts staat een geel kruis op een boom, dus dit is de verkeerde route).

• Bij de volgende kruising gaat u rechtsaf.

• Direct na het bordje ‘einde Encausse’ gaat u linksaf naar beneden. Dit is een onverharde weg.

• Beneden komt u aan bij een open veldje, u houdt hier rechts aan.
  • Aangekomen op een verharde weg gaat u rechtsaf.

• U komt vervolgens bij een kruising waar u rechtdoor gaat (volg het bordje 9 PR).

• Na 50 m linksaf naar beneden (zie geel bordje).

• Het verharde weggetje wordt onverhard.

• Bij de bosrand aangekomen steekt u een bruggetje over en houdt u links aan.

• Zodra u weer op de verharde weg bent, gaat u linksaf.

• Bij de splitsing houdt u links aan (D 511).

• Na het bordje “Gites de France” gaat u linksaf naar beneden (voor de hangar).

• Dit weggetje uitlopen, totdat u bij de begraafplaats bent gekomen.

• Vlak voor de begraafplaats gaat u rechtsaf een onverhard pad op.

• Bij de verharde weg aangekomen, gaat u linksaf (D 39).

• Tenslotte loopt u weer terug naar de school van Encausse.

PR 23 GERS – wandelroute nr 16.

top

Een souvenir van onschatbare waarde…

Encausse is een klein dorpje in de Gascogne, waarvan de eerste documenten melding maken in de 14e eeuw. Zoals alle heerlijkheden in de Cascogne heeft Encausse een klein territorium van drie parochies: Encausse, Quintignaux (verdwenen tijdens de Revolutie) en Sainte-Agathe. In 1699 koopt de machtige abdij van Daurade uit Toulouse het dorpje. Het bezit op dat moment niet meer dan een bescheiden kerkje en de monniken besluiten om hem te verfraaien door hem twee mooie relikwieën, drie kappellen en een sacristie te geven. Het interieur is van de stijl en het tijdperk van Louis XV en zal de voorbijganger doen verbazen door zijn 25 sterren geïntegreerd in de muurdecoraties van hout, gebeeldhouwd, verguld en geschilderd in marmerlook van een onschatbare waarde. Momenteel vormen zij het object van intensieve verzorging.top

Wandelen in de Pyreneeën

De Pyreneeën zijn in elk seizoen de moeite van het verkennen waard. U kunt dat doen met de auto, maar ook wandelend. Op diverse plaatsen zijn wandelingen uitgezet. Er zijn, ter voorbereiding, ook diverse boekjes en tijdschriften waarin de wandelingen uitgebreid worden beschreven: hoe ver, hoe zwaar, hoogteverschillen en wat er te zien is onderweg. Een echte aanrader is het tijdschrift Rando Pyrénées, een klein zusje van het ook heel mooie tijdschrift Pyrénées, uitgegeven door Milan Presse. Beide komen een aantal maal per jaar uit, maar zijn ook los te koop, natuurlijk ook bij de Tabac (boek- en tijdschriften handel) in Lombez.

Een heel bijzondere wandeling door de Pyreneeën is de route van kust naar kust. Dat kan op twee manieren,  de GR10 en de GR11. Deze routes zijn al eens in het tijdschrift Pyrénées beschreven, er is nu ook een nieuw boekje uit: Les grandes Traversées, een speciale uitgave van het tijdschrift El mundo de los Pirineos. je zou denken in het Spaans, maar deze special is 'gewoon' in het Frans. Beide routes worden opgedeeld in 35 etappes, variërend van ruim 4 uur tot ruim 10 uur. Elke etappe wordt uitgebreid beschreven, ook hier weer hoe ver, hoe zwaar, hoogteverschillen en wat er te zien en te doen is. En ook waar er overnacht kan worden. Wie geen (ruim) 5 weken achter elkaar wil of kan gaan wandelen kan ook een gedeelte van het traject gaan lopen.

Ikzelf heb niet de conditie om dit soort pittige wandelingen te lopen, maar ik gebruik deze uitgaven als inspiratie om daar verbetering in te brengen, wie weet over een paar jaar? Intussen 'wandel' ik de routes vanuit mijn luie stoel op mijn terras in Lombez door het kijken naar de plaatjes en het lezen van de beschrijvingen! Ook de moeite waard. top